Rada Nadzorcza, składająca się z 13 członków, sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Spółdzielni. Kadencja Rady Nadzorczej wynosi 3 lata i trwa od Walnego Zgromadzenia, na którym Rada została wybrana, do wyborczego Walnego Zgromadzenia, w 3-cim roku, po dokonanym wyborze. W skład Rady Nadzorczej nie mogą wchodzić osoby, będące pracownikami Spółdzielni, a także nie można być członkiem Rady Nadzorczej dłużej niż przez 2 kolejne kadencje Rady Nadzorczej.
Do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:
- uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społecznej i kulturalnej,
- nadzór i kontrola nad działalności Spółdzielni poprzez:
- badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
- dokonywanie okresowych ocen wykonania przez Spółdzielnię jej zadań gospodarczych,
- ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez Spółdzielnię praw jej członków,
- przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez Zarząd wniosków organów Spółdzielni i jej członków,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do organizacji społecznych oraz występowanie z nich,
- zatwierdzanie struktury organizacyjnej Spółdzielni i regulaminu Zarządu,
- rozpatrywanie skarg na działalność Zarządu,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych,
- podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych pomiędzy Spółdzielnią a członkiem Zarządu lub dokonywanych przez Spółdzielnię w interesie członka Zarządu oraz reprezentowanie Spółdzielni przy tych czynnościach; do reprezentowania Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady Nadzorczej przez nią upoważnionych,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu podjętych w pierwszej instancji,
- uchwalanie zasad rozliczania kosztów budowy i ustalania wysokości wkładów,
- uchwalanie regulaminu używania lokali w domach Spółdzielni oraz porządku domowego i współżycia mieszkańców,
- uchwalanie regulaminu rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za używanie lokali,
- wybór i odwoływanie Członków Zarządu, w tym prezesa i jego zastępców,
- uchwalanie wynagrodzenia członków Zarządu,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia na warunkach określonych w ustawie – Prawo Spółdzielcze i Statucie,
- podejmowanie uchwał w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz pozbawienia członkostwa przez wykluczenie lub wykreślenie z rejestru członków,
- uchwalanie regulaminów niezbędnych w działalności Spółdzielni, o których mowa w Statucie, z poszanowaniem kompetencji Walnego Zgromadzenia,
- nadzór nad wykonywaniem zaleceń pokontrolnych,
- uczestniczenie w lustracji Spółdzielni i nadzór nad wykonywaniem zaleceń polustracyjnych,
- wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Spółdzielni,
- ustanowienie pełnomocnika uprawnionego do reprezentowania Spółdzielni w sądzie w przypadku gdy Zarząd wytoczy powództwo o uchylenie uchwały Walnego Zgromadzenia,
- ustalenie ilości części Walnego Zgromadzenia, zasad zaliczenia członków do poszczególnych części Walnego Zgromadzenia oraz ustalania klucza podziału i ilości mandatów do Rady Nadzorczej dla poszczególnych części Walnego Zgromadzenia.